Vedecká štúdia ukazuje prevratné závery o našom smiechu

26.11.2017

Smiech bol vnímaný ako primitívny prejav, no napriek tomu sa stal efektívnym sociálnym evolučným nástrojom. Uvoľňuje napätie pri hádkach, stavia mosty pri nesúhlasoch a vďaka nemu si ľahšie odpúšťame nedostatky. 

Existuje spôsob, ako zažiť všetky emocionálne a zdravotné benefity smiechu - no ideálne je zažiť ich kolektívne. Je dokázané, že máme tridsaťkrát vyššiu pravdepodobnosť smiať sa v spoločnosti ľudí, než sami.

Dokonca aj pri intuitívnych empatoch medzi nami (tí, ktorí nie sú radi v dave, ale naopak radi trávia čas osamote) sú silné náznaky toho, že sme predurčení učiť sa jeden od druhého. Smiech z evolučného hľadiska bol zakorenený v prežití viac ako radosť, no ironicky sa vyvinul v niečo, čo podporuje nie len existenciu, ale aj väčšie šťastie. A to robí takmer okamžite!

Tu sú dôkazy, aký silný je smiech v skutočnosti:

  • Smiech zvyšuje tvorbu protilátok, ktoré zvyšujú imunitu a bojujú s infekciou
  • Smiech zvyšuje koherenciu pravej a ľavej hemisféry - niečo, čo je veľmi zriedkavé okrem stavu meditujúcich
  • Smiech zvyšuje aktivitu amygdaly a hipokampu, čo sú oblasti mozgu najviac zodpovedné za priateľstvá, lásku, náklonnosť a reguláciu našej nálady
  • Dokonca aj očakávanie smiechu môže zvýšiť hormóny šťastia ako oxytocín a serotonín
  • Smiech uvoľňuje v našom tele endorfíny, ktoré sú dostatočne silné na to, aby pôsobili ako tzv. painkillers, bojovníci s bolesťami
  • Smiech je prirodzený pozdvihovač nálady. Ak sa cítime unavení, alebo vyčerpaní, smiech zvýši príjem kyslíka a zmení tak chemický koktejl v našom tele, zredukuje stres a umožní nám prílev uvoľnenej energie
  • Smiech znižuje hormóny, ktoré vyvolávajú pocity hladu
  • Smiech nám uľahčuje riešiť aj nemožné situácie
  • Smiech znižuje krvný tlak a zvyšuje prietok krvi
  • Vzťahy trvajú oveľa dlhšie, ak sa ľudia v nich smejú
  • Veselý smiech nám pomáha udržať našu pamäť silnú
  • Smiech je väčšinou nevedomý - nevieme sa smiať na požiadanie, no môžeme sa otvoriť ešte lepším skúsenostiam zo smiechu v spoločnom spojení
  • Smiech podporuje plodnosť
  • Ak máte problém utíšiť svoju myseľ počas meditácie, smiech môže byť dobrým prekurzorom. Zvyšuje vlny gama, ktoré nám pomáhajú sústrediť sa a utíšiť tak "opičie myšlienky".

Smiech s priateľmi je prospešnejší

To neznamená, že smiech, ktorý vychádza z vášho brucha počas pozerania Netxlifu, alebo posledných zverejnených videí na Youtube nie je pre nás takisto dobrý, ale je viac pravdepodobné je prepuknete smiechom, keď sa zhovárate s priateľmi.

Je to práve preto, že smiech sa vyvinul ako forma komunikácie. V štúdiách výskumníci zistili, že smiech takmer nikdy neprerušuje konverzáciu, ale práve naopak. Krátke záchvaty smiechu počas rozhovoru sú spôsobom, ako komunikáciu rozšíriť a udržať.

Zistilo sa tiež, že ľudia z úplne rozdielnych koncov sveta a rôznych kultúrnych prostredí si navzájom rozumejú práve prostredníctvom smiechu. Takže smiech je skutočne univerzálny spôsob komunikácie!

Spisovateľka Anna Lammott nazvala smiech ako "sýtu svätosť". Komediant Milton Berle nazval smiech "okamžitou dovolenkou". So všetkými spomínanými vedecky dokázanými benefitmi je jasné, že potrebujeme viac smiechu!

 Ako na to?

  • Stýkajte sa so zábavnými ľuďmi. Ak nemáte žiadnych zábavných priateľov, prineste humor a smiech do vašej partie vy.
  • Wayne Dyer hovorí, že je nemožné byť nahnevaný a smiať sa v rovnakom čase. Ak sa prichytíte vystresovaní či na pokraji emocionálneho výbuchu, zastavte sa a nájdite niečo, čo vás dokáže rozosmiať. Pozrite si vtipné video, zavolajte priateľovi a nahovorte ho, aby vám povedal hlúpy vtip. Sadnite si a smejte sa nad iróniou života.
  • Mark Twain povedal, že najlepšou cestou ako sa pozdvihnúť je pozdvihnúť niekoho iného. Keďže smiech je nákazlivý, ak niekoho rozosmejete, určite sa začnete smiať aj vy.
  • Skúste jogu smiechu. Mozog pozná rozdiel medzi skutočným a hraným smiechom, no zvyčajne podľahne tomu skutočnému v momente, kedy mu predstavíme ten hraný. Z tohto predpokladu vychádza joga smiechu.
  • Postavte sa na hlavu. Ak chcete zmeniť uhol pohľadu, nič vás pravdepodobne nerozosmeje, alebo aspoň nepozdvihne tak, ako príval prekysličenej krvi do vášho mozgu. Ak nedokážete urobiť stojku na hlave, choďte na najbližšie ihrisko a zaveste sa hlavou dole na preliezke.

preklad: Nikola Kökényová, zdroj: themindunleashed.com

Najnovšie články na našom blogu

Prečítajte si, čo je nové