Dôležité fakty o tomto zabudnutom Vitamíne a prečo je dobré ich vedieť

24.02.2017

A o aký vitamín vlastne ide? Ide o jeden z najdôležitejších vitamínov, ktorý je pre váš organizmus nevyhnutný. Je to vitamín K.

Čo je vitamín K?

Vitamín K je vitamín rozpustný v tukoch, a má veľmi dôležitú úlohu, ktorú hrá v zrážaní krvi. Je nevyhnutnou zložkou pri vývine silných kostí. Vitamín K sa niekedy označuje ako "zabudnutý vitamín" pretože jeho hlavné výhody sú často prehliadané.


Nedávne štúdie ukázali, že je veľmi dôležitým doplnkom vitamínu D, a ako iste už viete vitamín D je kľúčovým vitamínom pre Vaše celkové zdravie.

Ako sa prejavuje jeho nedostatok?

Podľa jedného z najlepších svetových výskumníkov na vitamín K Dr. Ceesa Vermeera je pre vás dôležité sa uistiť, že máte dostatok vitamínu K, lebo jeho nedostatok môže spôsobovať tieto zdravotné problémy:

  • kardiovaskulárne ochorenia

  • kŕčové žily

  • zdravotné problémy mozgu, vrátane demencie

  • osteoporóza

  • zubný kaz, rakovina prostaty, rakovina pľúc, rakovina pečene a leukémie

  • infekčné ochorenia, ako je zápal pľúc

Obzvlášť si na nedostatok vitamínu K vo vašom tele dajte pozor ak:

  • Máte zlé stravovanie alebo obmedzenú diétu

  • Užívate lieky ako, napr. širokospektrálne antibiotiká, lieky na cholesterol, aspirín

  • Ak trpíte Crohnovou chorobou, vredmi, celiakiou a pečeňovým ochorením

Tri typy vitamínu K - Ktoré z nich sú dôležité pre Vaše telo?

  1. Vitamín K1, alebo (fylochinón) sa prirodzene vyskytuje v rastlinách, najmä zelenine ako brokolica, kapusta, špenát, petržlen či pŕhľava.

  2. Vitamín K2, (menachinón) je vytváraný baktériami, ktoré lemujú váš tráviaci trakt. K2 ide priamo do vašich krvných stien a kostí. Chráni Vaše srdce predchádza kornateniu tepien a pomáha predchádzať osteoporóze.

  3. Vitamín K3, alebo (Menadión), je syntetická forma a neodporúča sa. Pridáva sa do krmív pre zvieratá.

Vitamín K a prevencia osteoporózy

Rad japonských štúdií ukázal, že vitamín K2 úplne chráni a v niektorých prípadoch dokonca zvyšuje kostnú hmotu u ľudí s osteoporózou. Zhromaždené dôkazy sedem japonských štúdií ukázalo, že vitamín K2 znižuje o 60 % až 80% zlomeniny stavcov a bedier.

Vitamín K pomáha predchádzať rakovine.

Rad štúdií ukázalo, že vitamíny K1 a K2 sú účinné proti rakovine. Pomáha v liečbe pacientov s rakovinou pľúc a spomaľuje rast rakovinových buniek pečene.

Ako získate dostatočný prísun vitamínu K?

Fermentované potraviny, ako je napríklad miso majú najvyššiu koncentráciu vitamínu K. Pridanie tradične fermentovaných potravín do svojho jedálnička je nutnosťou, lebo zdravotné prínosy z týchto potravín sú obrovské.

Vitamín K tiež dostanete do svojho tela ak konzumujete surovú zeleninu ako kel, špenát, jarné cibuľky, brokolicu a mrkvu. Z ovocia ho obsahuje avokádo, rakytník, čučoriedky. Medzi superpotraviny, ktoré obsahujú vitamín K patrí chlorella, zelený jačmeň, maca.

Mliečne výrobky, ako mäkké syry, maslo a kefír či kyslá kapusta tiež obsahujú vitamín K.

Treba si však uvedomiť, že pasterizované alebo inak upravované mlieko a mliečne výrobky, ktoré bežne dostať v obchodoch neobsahujú vitamín K v žiaducej miere. Taktiež je dobré vedieť , že len zvieratá kŕmené trávou (a nie kŕmnymi zmesami) budú produkovať K2.

Treba mať na pamäti, že Vitamín K je rozpustný v tukoch. To znamená, že najlepšie urobíte ak ho budete konzumovať s nejakým tukom obsiahnutých vo vašej potrave. Preto je pre vás veľmi efektívne jeho získanie z rastlinných olejov ako Céder a Rakytník.

Kto potrebuje vitamín K?

Ak sa v minulosti vyskytovala vo vašej rodine osteoporóza alebo srdcové choroby radíme do svojho jedálnička zaradiť vitamín K. Majte na pamäti, že užívaním jednej lyžičky Cédrového oleja denne viete vynikajúco doplniť potrebné množstvo vitamínu K. Ak nie ste vyznávačom listovej zeleniny ako napr. špenát a chcete sa poistiť pred srdcovými chorobami či vápenateniu tepien v žiadnom prípade nepodceňujte prísun vitamínu K.

Chceme prinášať kvalitné informácie. Texty na našom blogu sú prebrané zo zahraničných článkov popredných výživových poradcov ako :

Mehmet Oz, M.D. Marion Nestle, Ph.D., M.P.H. Joseph Mercola, David Wolfe, David Perlmutter, M.D. Anthony "Tony" Robbins Donna Gates, "Wellness Mama" Katie, Jamie Oliver